Omdat hij met zijn nieuwe show Wie Ali zegt moet B zeggen langs de Nederlandse theaters gaat toeren kregen wij de gelegenheid om hem te interviewen en zo konden jullie een paar vragen verzinnen voor Ali B. Zijn antwoorden op de vragen zijn erg interessant en het interview is daarom ook leuk om te lezen. Zo vertelt hij onder andere over het begin van zijn carrière, presenteren, rappen, Najib Amhali en Marco Borsato. En voor je begint met lezen willen we jullie bedanken voor het insturen van de vragen, want zonder jullie hadden we dit interview natuurlijk niet kunnen houden. Maar genoeg gepraat, lees verder...

Wie was vroeger een voorbeeld voor jou als rapper?
Toen ik vroeger begon met rappen schreef ik nog niet mijn eigen teksten, dat kwam later pas. Ik rapte toen met de teksten mee van de Osdorp Posse. En zodoende heb ik mijn raptechniek ontwikkeld. Daarna ben ik mijn eigen teksten gaan schrijven die ik dan op straat rapte bij mijn vrienden.

Wanneer besefte je dat rappen echt je werk kon gaan worden?
Dat heeft toch nog wel een tijdje geduurd, ik trad vaak op tijdens regionale feestjes en optredens en ik herinner me nog dat ik op mocht treden tijdens het eerste Friends for War Child concert. Men was de instrumenten van, ik geloof Blof, aan het opruimen en daarna zouden de instrumenten voor Marco en zijn band. Het programma lag dus even stil en ik greep de microfoon en deed een leuke sketch. Het publiek was enthousiast en op dat moment dacht ik: dit is wat ik wil en misschien kan ik het hiermee echt gaan redden. Later werd ik gebeld door Marco Borsato die me vroeg of ik zijn gast wilde zijn in De Kuip en de rest is bekend..

Wie heeft de grootste invloed gehad op je carrière?
Ik denk toch dat ik dat zelf ben geweest en dat bedoel ik helemaal niet arrogant maar op een gegeven moment heb ik het besloten om zelf mijn platenmaatschappij op te richten. Zo was ik niet van anderen afhankelijk maar kon ik zelf beslissingen nemen. Dus ik denk dat ik dat voor een groot gedeelte toch zelf in de hand heb gehad.

Wat denk je dat de gemiddelde Nederlander van jou vindt?
Moeilijk te zeggen, ik denk dat ik wel goed over kom bij het Nederlandse publiek. Ook al houden ze misschien niet van mijn muziek, toch hoop ik dat ze me een leuke en spontane jongen vinden.

Voor welke BN’er heb jij het meeste bewondering?
Ik heb veel bewondering voor mensen zoals Najib Amhali. Hij is zo goed, dat niveau heb ik nog lang niet. Ook heb ik veel bewondering voor Marco Borsato. Hij gaat niet bij de pakken neer zitten maar blijft strijdvaardig en positief.

Je hebt ook je eigen televisieprogramma, De Flat van Ali B, hoe vind je het om dat te presenteren?
Dat vind ik echt superdope. Voor mij was het weer een nieuwe ervaring en ondanks het feit dat ik een beginnende presentator ben vond ik het niet slecht gaan. Wel heb ik nog heel veel te leren. Maar het smaakte zeker naar meer!

Wie Ali zegt moet B zeggen is de show waarmee je door het land gaat toeren. Wat kun je verwachten als je die voorstelling gaat bezoeken?
Een persoonlijke en leuke show. Ik vertel heel veel dingen over mijzelf en wat ik meegemaakt heb. Veel dingen zijn overigens autobiografisch. Ik vertel over mijn zoon, over Almere, over wat me bezig houdt en over dansen. Meer wil ik er niet over verklappen. Check www.wiealizegt.nl voor kaarten bij jou in de buurt.

Heb je niet heel weinig vrije tijd door al de dingen die je doet, of valt dat wel mee?
Dat valt op zich wel mee, je moet het gewoon goed indelen en prioriteiten stellen. Maar ik doe nog steeds dingen die ik leuk vind zoals voetballen en met mijn vrienden chillen.

Wie is de grootste beroemdheid uit je telefoonlijst op je mobiel?
Dat zijn er meerdere, maar ik loop er niet mee te koop. Maar ik heb natuurlijk collega’s uit het vak in mijn mobiel staan maar ook heel wat voetballers waar ik goed mee om ga.

Ben je gelukkig?
Jazeker, ik doe wat ik leuk vind, ik sta aan het begin van een leuke theatertour en ik heb een zoontje Amin! Gelukkiger kun je me niet maken!

Je hebt vast wel een paar blunders gemaakt, wat is de ergste?
Ik heb wel eens wat blunders gemaakt, gelukkig waren dat geen hele grote blunders. Zo was ik bijvoorbeeld in Arnhem en riep ik: ‘Yo Nijmegen’. Ach ja, dat kan altijd gebeuren natuurlijk.

Tijdens de afleveringen van Ranking the Stars irriteer je je wel eens aan Spike, is het nog wel helemaal goed tussen jullie?
Haha ja hoor, Spike en ik kunnen het prima met elkaar vinden. We dollen elkaar dan wel tijdens de opnames maar het zit echt wel goed tussen ons.

Zou je nog iets tegen je fans willen zeggen die een groot deel van deze vragen verzonnen hebben?
Jullie hebben leuke vragen verzonnen. Helaas kan ik wegens tijdgebrek niet alle vragen beantwoorden maar ik heb mijn best gedaan. Ik hoop jullie te zien in het theater!

Mag ik je bedanken voor je tijd, en namens je fans en de bezoekers van Your Interviews wens ik je succes met alles wat je te wachten staat.
Graag gedaan!